تروما به قفسه سینه
مرکز فوریتهای پزشکی فارسان
Farsan Emergency Medical Service
یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:"تروما به قفسه سینه", :: 20:24 :: نويسنده : مهدی اسلامی فارسانی

تروماي قفسه ي سينه(Chest Trauma) :

قفسه ي سينه به دليل وجود اندام هاي ريه ، قلب ، عروق و ناي از اهميت ويژه اي برخوردار است چون تروماي قفسه ي سينه باعث آسيب به اين اندام ها مي شود. تروماي قفسه ي سينه به صورت نافذ و غير نافذ به ترتيب باعث آسيب باز و بسته مي شود. در تروماي غير نافذ ضربه مي تواند موجب شكستگي دنده ها و جناغ ، كوفتگي ريه ها ، قلب و آئورت شود. در تروماي غير نافذ با اينكه سطح پوست سالم است اما شكستگي دنده ها ممكن است باعث پارگي اندام ها شود.

تروماي قفسه ي سينه باعث اختلال در برون ده قلب ، كاهش فشار خون و كاهش خونرساني به اندام هاي حياتي مي شود.

علائم و نشانه هاي آسيب قفسه ي سينه :

درد در محل آسيب- درد موضعي تشديد شونده با تنفس در محل آسيب- تنگي نفس- خروج خون با سرفه- اختلال در اتساع طبيعي قفسه ي سينه(غير قرينگي قفسه ي سينه در هنگام دم) - نبض سريع – كاهش فشارخون – سيانوز در مل لب ها و بستر ناخن ها .
شكستگي دنده ها :

شكستگي دنده ها در اطفال به دليل انعطاف پذيري قفسه ي سينه شايع نيست اما در افراد مسن به دليل اينكه انعطاف پذيري قفسه ي سينه از دست رفته و استخوان ها شكننده شده اند بسيار شايع است .

4 دنده ي فوقاني توسط كمربند شانه ( استخوان ترقوه و كتف ) محافظت مي شوند ، شكستگي يكي از اين دنده ها نشاندهنده ي تروماي شديد است . شكستگي دنده ها اغلب به دليل تروماي غير نافذ صورت مي گيرد . اغلب شكستگي دنده ها در قسمت مياني دنده رخ مي دهد .شكستگي دنده يك و دو باعث آسيب به آئورت ، ناي ونايژه ها مي شود . شكستگي دنده هاي پاييني باعث آسيب به كليه ها ، در سمت چپ آسيب طحال و در سمت راست آسيب كبد مي شود .

 

اقدامات لازم براي شكستگي دنده ها :

1 – حمايت راه هوايي و تهويه تنفسي

2 – تشويق مصدوم به سرفه كردن و نفس عميق كشيدن

3 – حمايت گردش خون

4 – بي حركت سازي دنده هاي شكسته ( توجه : نبايد دور تا دور قفسه ي سينه بسته شود . )

قفسه ي سينه ي شناور :

شايع ترين علت قفسه ي سينه ي شناور به ترتيب اول تصادف و بعد سقوط از ارتفاع است . در اين آسيب يك يا چند دنده ازدر دو يا بيشتر يا اينكه جناغ به همراه چند دنده از قفسه ي سينه جدا مي شود در اين حالت قسمت شناور در هنگام دم به جاي خارج به داخل و در هنگام بازدم به جاي داخل به خارج حركت مي كند كه به اين حركت ، حركت متناقض گفته مي شود . اين حركت بخاطر فشار هاي ايجاد شده در قفسه ي سينه است در اين حالت تنفس دردناك و اكسيژنرساني ناكافي است . نارسايي تنفسي ناشي از قفسه ي سينه ي شناور به دليل كوبيدگي زمينه اي ريه وآسيب قفسه ي سينه است كه باعث ايجاد درد و اختلال در تنفس مي شود، در نتيجه ي آن حجم جاري كم مي شود . در صورتي كه قفسه ي سينه ي شناور بي حركت شود درد كم تنفس راحت تر مي شود .

بي حركت سازي قفسه ي سينه ي شناور :


بالشتك حجيمي روي قفسه ي سينه ي شناور قرار داده و با يك باند بايد بسته شود و از قرار دادن جسم سنگين روي قفسه ي سينه ي شناور و يا محكم بستن آن جداً بايد خودداري شود چون حجم جاري را كم مي كند .


شكستگي جناغ :

معمولاً در اثر برخورد با فرمان ماشين يا داشبورد ايجاد مي شود . و معمولاً در محل مانوبريوم و تنه ي جناغ زخ مي دهد.( جناغ از سه قسمت تشكيل مي شود كه از بالا به پايين شامل : مانوبريوم ، تنه و زائده ي زايفوييد است )

در اثراين آسيب ممكن است ريه يا ميوكارد قلب كوبيده شود . از شايع ترين علائم شكستگي جناغ تاكي پنه است و در نوارقلب معلم است .


آسيب هاي ريه ( پنوموتوراكس ساده ، پنوموتوراكس باز ، هموتو.راكس و ... )

تروماي نافذ قفسه ي سينه مي تواند موجب تجمع هوا در فضاي جنب شودو اختلال ايجاد كند به اين حالت پنوموتوراكس گفته مي شود . در اين حالت بيمار با تلاش براي نفس زدن هوا را از طريق سوراخي كه در ديواره ي قفسه ي سينه وجود دارد به بيرون مي زند . افزايش فشار در فضاي جنب موجب كلاپس ( روي هم خوابيدن ) ريه ها مي شود و در نتيجه خون اكسيژنه نمي شود و هيپوكسي رخ مي دهد و در ادامه تاكي پنه و تاكي كاردي ايجاد مي شود و با پيشرفت اين وضعيت زجر تنفسي و افزايش صداهاي تنفسي در سمت در گير ديده مي شود .


پنوموتوراكس باز :

در اثر تروماي نافذ ايجاد مي شود و در نتيجه ي آن تهويه كم مي شود . آسيب نافذ باعث ارتباط بين اتمسفر و فضاي جنب مي شود اين ارتباط از ايجاد فشار منفي در داخل فضاي جنب جلوگيري مي كند در نتيجه ريه كلاپس مي شود در ادامه تهويه كم هيپوكسي رخ مي دهد .
 

علائم :

شنيدن صداي مكش ، آمفيزم زير جلدي ( وجود هوا در زير پوست ) تاكي پنه ، تاكي كاردي ،كاهش خونرساني و افزايش ديسترس تنفسي ( ززجر تنفسي

هموتوراكس :

تجمع خون در فضاي جنب است كه معمولا ً با پنوموتوراكس همراه است كه هموپنوموتوراكس ناميده مي شود شايعترين علت ان شكستگي دنده است و بايد لوله گذاري ريه ( چست تيوب ) شود و خون داخل ريه خارج شود .

آسيب هاي ميوكارد قلب ( تامپوناد پريكارد و كوفتگي ميو كارد )

تامپوناد پريكارد :


پريكارد يك لايه سفت دوجداره است كه قلب را در بر مي گيرد و در قائده ي قلب به عروق متصل مي شود . اين لايه باعث نگه داشته شدن قلب ، محدود شدن حركات بيش از حد قلب و ممانعت از پيچ خوردگي عروق مي شود . يك لايه احشايي و يك لايه جداري دارد . تجمع خون در لايه ي پريكارد ( لايه جداري ) قلب را تامپوناد پريكارد مي گويند . اين از پر شدن قلب در هنگام دياستول جلوگيري مي كند در نتيجه برون ده قلب كم مي شود و با پيشرفت تجمع خون در لايه ي پريكارد ، قلب تحت فشار قرار مي گيرد تا حدي كه قلب نتواند فعاليت كند و نهايتاً ايست قلبي رخ مي دهد مهمترين علامت تامپوناد پريكارد ضعيف شدن صداهاي قلبي و اتساع وريد جوگولار است.

كوفتگي ميو كارد :

در اثر تروماي غير نافذ ، مي تواند در اثر شكستگي دنده ها يا جناغ ، ايجاد مي شود كه منجر به خونريزي همراه ادم و پارگي ميوكارد قلب مي شود .


علائم :

درد قفسه ي سينه در پشت جناغ ، نبض نا منظم و ريتم ها نامنظم قلبي ( VF و VT )



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • دکوراسیون
  • امداد جاده ای هلال احمر فارسان
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرکز فوریتهای پزشکی فارسان و آدرس farsanems.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 87072
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1